De forskellige typer af prøver

Når du skal i gang med anskaffelse af dit nye kørekort, er der flere typer af prøver, du skal bestå, for at stå med kortet i hånden. Vi vil her gennemgå de forskellige typer af prøver, der er vigtige at kende til i forbindelse med kørekort. Mange kalder den praktiske prøve for køreprøven, hvilket ikke er korrekt. Køreprøven består af to dele – teoriprøven og den praktiske prøve.

Teoriprøven

Teoriprøven er en test, hvor du skal svare på 25 spørgsmål. Hvert spørgsmål er forbundet til et billede med 3-4 udsagn til. Der skal svares ja eller nej til hvert enkelt udsagn. For at svare rigtigt på spørgsmålet, skal du svare rigtigt på alle udsagn. Svarer du eksempelvis rigtigt på tre udsagn, og forkert på det fjerde, gælder det som ét forkert svar ud af de 25 spørgsmål.
Der kræves minimum 20 rigtige ud af de 25 spørgsmål for at bestå teoriprøven.

Der afholdes teoriprøver i flere større byer såsom Helsingør, København, Roskilde og lignende. Ved en teoriprøve sidder 10-12 elever ved én stor skærm eller ved hver sin skærm og svarer på spørgsmålene individuelt. Det er ikke tilladt at kommunikere med andre undervejs.

Prøvens afvikling foregår først med en kort introduktion samt to testspørgsmål. Herefter kommer de 25 gældende spørgsmål. Prøven afvikles i fast, hurtigt tempo uden mulighed for at stille spørgsmål eller spole tilbage. Det er derfor vigtigt at du holder koncentrationen hele vejen igennem prøven.

Prøven varer cirka 25 minutter, hvorefter censor bruger omkring 15 minutter på at rette alle elevernes svar. Du får dit resultat udleveret umiddelbart efter prøven.

Fantastisk køreskole!

Køreskolen i Frederikssund er et fantastisk valg af køreskole med en helt kanon kørerlærer.
Man får lærerig teori, hvor man ikker er bange for at spørge en extra gang og kørertimer hvor man man prøver alt i trafikken.
Kan 100% anbefale!

En grøn stjerne

Super forløb

Et super forløb hos Drivetrafik i Frederikssund med Jonas som kørelærer.
Jonas er god til at lære fra sig og super effektiv til at finde prøver.
En stor tak til både køreskolen og Jonas som klart kan anbefales :)

En grøn stjerne

Kørekort tid tiden

Jeg er skiftet fra en anden køreskole til DriveTrafik, og jeg havde kun få måneder til at få mit kørekort – takket være Jonas kunne jeg få det til tiden i Frederikssund :)!
Han er meget hjælpsom og tålmodig og rigtig god til at undervise og motivere, så det var en fantastisk oplevelse at køre med ham. Kan klart anbefales!

En grøn stjerne

Lynkursus

Min oplevelse vedr. teori og køretimer hos Frederikssund har været utrolig konstruktivt. Jeg kan varmt anbefale at tage kørekort her. Min oplevelse omkring forløbet har været behageligt og velfungerende. Min kørelærer Jonas, har givet mig tryghed og har været en kæmpe støtte gennem hele forløbet.

En grøn stjerne

Varm anbefaling

Jeg kan varmt anbefale Jonas fra afdelingen i Frederikssund. Jonas hjalp mig igennem den praktiske del, så jeg bestod i første forsøg, efter jeg havde dumpet 3 gange hos min tidligere kørelærer. Jonas har et behageligt og roligt væsen, og var super god til at hjælpe mig med at få styr på de ting, jeg har haft problemer med tidligere.

En grøn stjerne

Fantastisk

Jeg har haft en super god oplevelse hos Frederikssund med Jonas, som teori- og kørelærer.
Jeg kan ikke sætte en finger på noget, det var alt i alt bare en super god oplevelse, kan varmt anbefales😊

En grøn stjerne

Har du spørgsmål?

Praktisk prøve

Den praktiske prøve består af to sekvenser, den tekniske kontrol af køretøjet samt selve køreturen.

Teknisk kontrol af køretøjet

Den første er teknisk kontrol af køretøjet. Her kan din censor spørge dig om bilens tekniske egenskaber. Det kan være lige fra dækmønster, ratslør, lys eller motorrum. Censor vil stille dig fire spørgsmål, hvor du enten skal fortælle eller vise, hvordan du vil kontrollere det specifikke på bilen.

Køreturen

Efter den tekniske kontrol af køretøjet, skal eleven ud på en køretur med Censor. Køreturen varer mellem 25-35 minutter. Det er kun Censor der kender den eksakte rute på forhånd. Censor vil undervejs nævne om du skal dreje til venstre eller højre, men vil ellers ikke svare på spørgsmål relateret til færdselsloven eller lignende.

Mens prøven står på vurderes elevens holdning, herunder orienteringer, overholdelse af vigepligter, fartgrænser og lignende. Undervejs vil censor krydse af i et ark, hvor forskellige fejl vurderes som meget alvorlige eller mindre alvorlige. En misset vigepligt vil eksempelvis blive vurderet som en meget alvorlig fejl, hvoraf et glemt blinklys vil kategoriseres som en mindre alvorlig fejl.

Inden den praktiske prøve anbefaler vi altid en dobbeltlektion, så dig og din kørelærer har god tid til både at forberede spørgsmål om bilen samt kørsel i området omkring ruten.

Kontrolprøven

Kontrolprøven indeholder alle de spørgsmål, du kan blive spurgt om, når du skal udføre den tekniske kontrol af køretøjet i forbindelse med den praktiske prøve. Eleven skal være i stand til at identificere følgende betjeningsudstyr:

  • Pedal til kobling, speeder og bremse
  • Sikkerhedsselens fastgørelsespunkter og lås
  • Betjeningsanordning til åbning af motorhjelm og tankdæksel
  • Kontakt til ratlås, tænding, elektrisk starter, rudevisker og -vasker, horn, tilladte og påbudte lygter, varme og ventilationsanlæg, el-bagrude samt betjeningsanordning for spejlindstilling
  • Gearstang og herunder gearenes placering, betjeningsanordningen for parkeringsbremsen og rat
  • Påfyldningsdæksel for motorolie, kølervæske, sprinklervæske og evt. olie til servostyring

Eleven skal derudover kunne aflæse og forstå betydningen af bilens instrumenter og kontrollys:

  • Speedometer og temperaturmåler.
  • Kontrol for olietryk, elektrisk strøm, dørlukning, lys i lygter, herunder blinklys, parkeringsbremse, ABS-bremser og eventuelt kontrollys for airbags samt fejl i bremsesystemet.

Eleven skal kunne kontrollere følgende:

  • Sprinklervæske skal være påfyldt i tilstrækkelig mængde.

Styretøj

Eleven skal kunne kontrollere, om følgende forhold ved styreapparatet er opfyldt:

  • Der må normalt ikke være ratslør. Dette kontrolleres ved at hjulene straks følger rattets bevægelse (i biler med servostyring foretages kontrollen med startet motor).
  • Væskestanden i en eventuel servobeholder skal følge bilfabrikantens forskrifter. Dette kontrolleres enten ved at væskestanden er mellem min.- og max.-mærket eller ved at kontrollampen herfor ikke er tændt.

Bremser

Eleven skal kunne kontrollere, om følgende forhold ved driftsbremsen er opfyldt:

  • Bremsepedalen må ikke kunne trædes i bund når der trædes hårdt på pedalen. Pedalvandringen er i øvrigt afhængig af bilfabrikatet.
  • Bremsepedalen må ikke synke, mens den holdes nedtrådt ved konstant tryk.
  • Ved bremser med vakuumforstærker skal bremsepedalen (efter trykudligning) dog synke et lille stykke, mens den holdes nedtrådt, og motoren derpå startes.
  • Væskestanden i bremsevæskebeholderen skal være mellem min.- og max.-mærket, eller ved at kontrollampen herfor ikke er tændt.

Horn og lygter

Eleven skal kunne kontrollere, om følgende krav til lygter, reflekser og horn er opfyldt:

  • Alle lygter og reflekser skal være hele og rene, og alle lygter skal kunne lyse.
  • Nærlyset må ikke blænde (bedømt på, at overkanten af lysgrænsen falder 1 cm pr. m).
  • Stoplygterne skal give væsentligt kraftigere lys end baglygterne.
  • Blinklygterne skal blinke med gult lys, der tydeligt kan ses i sollys.
  • Havariblinket skal kunne tænde alle blinklygter samtidig.
  • Nummerpladelygter skal have hvidt lys, der kan belyse den bageste nummerplade.
  • Lygter i et lygtepar skal have ens farve og lysstyrke.
  • Hornet skal have en klar, konstant tone.

Motor og udstødning

Eleven skal kunne kontrollere, om følgende krav til motor og udstødningssystem er opfyldt:

  • Motoren må ikke udvikle unødig røg og støj.
  • Udstødningssystemet skal være tæt og sidde fast.
  • Motorolie skal være påfyldt i tilstrækkelig mængde, aflæst på oliepindens max. og min. –mærker , aflæst på bilens instrumenter eller efter instruktionsbogens anvisninger.
  • Kølervæske skal være påfyldt i tilstrækkelig mængde bedømt efter instruktionsbogens anvisninger.

Dæk og støddæmpere

Eleven skal kunne kontrollere, om følgende krav til dæk og støddæmpere er opfyldt:

  • Dæk skal have mindst 1,6 mm dybde i hovedmønstret på alle hjul, eventuelt bedømt ved slidindikatorer.
  • Dæk og fælge skal være ubeskadigede.
  • Støddæmpere skal være virksomme ved alle hjul, bedømt ved, at bilen straks går i ro efter en kraftig påvirkning af støddæmperne.